Andre nyheter

Ferie og egentreningen er snart over

Det er mange håndballspillere, både store og små, som har gjennomført ferietid kombinert med en god dose egentrening, eller alternativ trening. Det er i denne tidsperioden trenere og apparatet rundt legger mye av ansvaret og tilliten over på spillerne. Og, når sant skal sies er det vel ikke alle som er like gode til å ta tak i seg selv og være disiplinerte nok når det kommer til egentrening. Selvfølgelig kommer dette mye an på hvilket nivå man er på, og ikke minst vil være på.

Trening og idrett kan være så mangt, og det vil være veldig forskjellige hva man får ut av treningen. Og, noen aktiviteter bidrar kanskje ikke like mye til håndballen som andre. Uansett er det viktigste å være aktiv og holde seg i form.
Denne sommeren har bydd på mye flott vær, så du er kanskje en av de som har svømt en del, spilt beachvolley, badminton eller begitt deg ut på løpeturer tidlig eller sent.

Alle de ovennevnte aktivitetene er gode aktiviteter for å holde på formen, og kanskje til og med forbedre den gjennom sommeren. Det viktige er at det har fått pulsen opp og svetten til å renne.

Holde oversikt over aktiviteten din

Ønsker man å ha litt oversikt, eller se på fremgangen, kan det være lurt å loggføre aktiviteter som løping, sykling og svømming eksempelvis. I dag finnes det en hel masse app’er som man kan få lagt inn og loggført alle disse aktivitetene.
Strava er en av de mer omgjgengelig app’ene som finnes der ute. Du har mulighet til å koble til eksterne pulsklokker og få det rett inn i app’en, og så har man mulighet til å opprette grupper, mål, og sammenligne seg med andre som utfører de samme aktivitetene. Strava har vennefunksjon og en hel del gode muligheter som gjør at det er en meget anvendelig app å bruke. Enten som gruppe eller som enkeltutøver.

Godt med mat og drikke

Forskjellig aktiviteter, og forskjellig vær, krever forskjellige inntak av mat og drikke. Det er viktig å ha kontroll på inntak av mat og drikke når man skal prestere og være aktiv. Dette er individuelt fra person til person, så her må du justere godt selv, gjerne i samarbeid med legen din, dine foreldre eller en ernæringskonsulent. Ofte har også trenerne dine kompetanse på dette området, så du kan få hjelp til å tilrettelegge et godt kosthold i forhold til din treningshverdag.
Har du hatt en hard dag med mye løp og kanskje en tund styrkeøkt, så krever det mer enn eksempelvis en lett løpeøkt og en time foran skjermen med pokerspill . For selv om mange vil ha poker som idrett er det ikke like krevende som en hard styrkeøkt eller 10-12 kilometer i skog og mark med løping.

Fremgang eller status quo

I tillegg til å holde styr på innsatsen din kan det være lurt for både trenere og utøvere å få testet spillerne. Gjerne både før og etter ferie, samt i løpet av sesongen. Det bør gjøres flere tester da det er mange faktorer som kan påvirke. Uansett bør det i alle fall testes minst en gang før og etter ferien, samt i løpet av sesongen.
Gjennom disse testene kan man holde styr på om det trenes riktig og om man har noen fremgang eller er på status quo. Håndballspesifikke tester kan man finne på handball.no.





To Top
X